Zakupy na odległość - prawa konsumenta

26.09.2018

 

Masz zdjęcia lub film do tego artykułu?   Wyślij je do nas!

#zakupy   #biznes   #finanse   #prawo   #adwokat   

Często zdarza się, że dokonujemy zakupów za pośrednictwem sklepów internetowych. Popularne stały się również ”pokazy", na których wyspecjalizowane firmy starają się sprzedać różne przedmioty, takie jak pościel lub garnki. Kupując w sklepie stacjonarnym zdajemy sobie sprawę, że mamy prawo do reklamacji lub zwrotu towaru. A jak jest to w przypadku sprzedaży na odległość lub zakupu poza sklepem?

 

Podstawowe pojęcia

Umowa zawarta na odległość to umowa zawarta z konsumentem bez jednoczesnej fizycznej obecności stron.

Umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa to natomiast umowa z konsumentem zawarta:

• przy jednoczesnej fizycznej obecności stron w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy (np. w domu konsumenta, na prezentacji organizowanej w hotelu);

• w lokalu przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy lub za pomocą środków porozumiewania się na odległość bezpośrednio po tym, jak nawiązano indywidualny i osobisty kontakt z konsumentem w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy, przy jednoczesnej fizycznej obecności stron (np. zaproszenie konsumenta z ulicy na pokaz w lokalu przedsiębiorcy);

• podczas wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę, której celem lub skutkiem jest promocja oraz zawieranie umów z konsumentami.

Co istotne, klientem musi być konsument, a usługodawcą lub sprzedającym – profesjonalista.

Konsument, który zawarł umowę na odległość (lub poza lokalem przedsiębiorstwa) może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny.

Termin odstąpienia od umowy rozpoczyna się:

• dla umowy, w wykonaniu której przedsiębiorca wydaje rzecz – od objęcia rzeczy w posiadanie przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią (np. 2 lutego konsument zamówił w e-sklepie laptopa, którego otrzymał 6 lutego - termin na odstąpienie upływa zatem 20 lutego);

• dla umowy, która obejmuje wiele rzeczy, które są dostarczane osobno, partiami lub w częściach – od objęcia w posiadanie ostatniej rzeczy, partii lub części (np. 7 maja konsument zamówił w sklepie internetowym robota kuchennego i czajnik elektryczny; pierwszy przedmiot otrzymał 11 maja, a drugi został dostarczony przez kuriera 15 maja; ostatnim dniem na odstąpienie od umowy jest zatem 29 maja);

• dla umowy, która polega na regularnym dostarczaniu rzeczy przez czas oznaczony – od objęcia w posiadanie pierwszej z rzeczy (np. konsument zamówił roczną prenumeratę drukowanej wersji magazynu; pierwszy egzemplarz otrzymał 17 lipca - termin na odstąpienie od umowy upływa wobec tego 31 lipca);

• dla pozostałych umów (np. zlecenia) – od dnia zawarcia umowy (np. 9 września konsument zarejestrował się na portalu i zawarł umowę na uzyskiwanie dostępu i pobieranie filmów - termin na odstąpienie od umowy upływa więc 23 września).

Co ważne, jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie do odstąpienia od umowy, prawo to wygasa po upływie 12 miesięcy od dnia upływu powyższego terminu. Jeżeli jednak konsument został poinformowany o tym przed upływem tego terminu, termin odstąpienia od umowy upływa po 14 dniach od udzielenia konsumentowi tej informacji.

Do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Można je złożyć na formularzu albo w innej formie i wysłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Można też złożyć je osobiście w lokalu przedsiębiorcy, za potwierdzeniem dostarczenia. Niektórzy sprzedawcy umożliwiają odstąpienie od umowy za pomocą swojej strony internetowej. W takim przypadku muszą oni potwierdzić otrzymanie oświadczenia, np. wysyłając e-mail do konsumenta.

Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić nie tylko wartość oddawanego towaru, lecz także koszt związany z najtańszym spośród zawartych w ofercie sprzedawcy sposobów jego dostarczenia.

Konsument natomiast ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem.

Robiąc zakupy przez internet pamiętajmy o powyższych zasadach. Jeszcze bardziej bądźmy czujni, gdy ktoś z naszych bliskich zostaje zaproszony na różnego rodzaju pokazy garnków lub pościeli. Wszystkie te pokazy są przeprowadzane poza lokalem przedsiębiorstwa. Dlatego nawet jeżeli ktoś pod naciskiem sprzedawcy kupi coś na pokazie, to zawsze jest możliwość zwrotu towaru. Często postępowanie takich sprzedawców może być zakwalifikowane jako oszustwo, ale to już temat na osobny artykuł.

  

Artykuł powstał we współpracy z Krzysztofem Kowalskim - Adwokatem, wpisanym na listę w Okręgowej Radzie Adwokackiej w Poznaniu.

Kancelaria Adwokacka

adwokat Krzysztof Kowalski

ul. Św. Marcin 35/2

61- 806 Poznań

adwokat.krzysztof.kowalski@gmail.com 

 

To może Cię także zainteresować:
Koniec użytkowania wieczystego - co należy wiedzieć o nadchodzących zmianach
Darowizna - co należy o niej wiedzieć?
Ochrona wizerunku - uwagi do kampanii wyborczej

 

Poglądy przedstawione w niniejszym materiale są wyłącznie poglądami Autora. Materiał został opublikowany przez Autora - zachowana pisownia oryginalna tekstu. Szczegółowe informacje znajdziesz w Regulaminie. Jeśli uważasz, że niniejsza publikacja jest jego naruszeniem lub narusza ona obowiązujące przepisy prosimy o zgłoszenie tego faktu TUTAJ.

red. DDWLKP.pl | źródło: Krzysztof Kowalski - Adwokat, wpisany na listę w Okręgowej Radzie Adwokackiej w Poznaniu. Prowadzi kancelarię adwokacką w Poznaniu./ foto: pixabay.com

Komentarze