Trudne zachowanie dzieci

27.05.2019

 

Masz zdjęcia lub film do tego artykułu?   Wyślij je do nas!

Postępy w neuronauce obalają mity na temat przyczyn "trudnego" zachowania dzieci. To bardzo WAŻNE – nie ma głupich dzieci, dzieci niezdolnych czy niegrzecznych! Są tylko dzieci, które mają nadmiernie reaktywne układy limbiczne i czują się zestresowane.

 

Zastanawiasz się i pytasz siebie - dlaczego mojemu dziecku:

  • odpływa myślami?
  • nie chce się niczego robić?
  • boi się albo odczuwa smutek?
  • jest zezłoszczone, agresywne werbalnie lub fizycznie?
  • buntuje się, krzyczy, bije?
  • wycofuje się, ucieka przed wyzwaniami?
  • ma trudności z wyciszeniem się przed snem i często się budzi?
  • mówi - „na pewno się nie uda” albo “nie będzie idealnie”?
  • rezygnuje z wykonywania trudnych zadań?
  • czasami bywa marudne chociaż nie widać wyraźnego powodu?
  • ma tendencję do przesadnego spożywania słodyczy?
  • dużo czasu spędza przed monitorem (gra, śledzi media społecznościowe, ogląda filmy)?

Przeciążenie stresem i trudności z odzyskaniem zasobów energii potrzebnej, by sobie z nim radzić jest przyczyną bardzo dużej części tych problemów.

Paul MacLean, neurobiolog z Yale, w latach 60-tych ubiegłego wieku, stworzył ciekawy, model mózgu. Trzy oddzielne mózgi! - według jego teorii nosimy w swojej głowie nie jeden, a trzy oddzielne mózgi.

“????Mózg, który bez przerwy działa w naszej czaszce, to efekt milionów lat ewolucji. Najstarsze jego części są bardzo podobne do tego, co w głowie ma na przykład wygrzewająca się na słońcu jaszczurka. Młodsze części mózgu mamy takie same jak myszy czy koty, a najświeższe struktury – czyli kora nowa, łączy nas z najbliższymi kuzynami - małpami naczelnymi. “ - M. Hoffman

“Każdy z nich rozwinął się w innym okresie naszej ewolucji i są one ułożone warstwowo jeden na drugim. Dlatego czasami mówi się na nasz mózg, MÓZG TRÓJJEDEN/TRÓJJEDYNY.

Górna i zarazem przednia warstwa to kora nowa. Wspiera ona wyższe funkcje, takie jak język, matematyka, myślenie, tzw. „czytanie w myślach”, uprawianie sztuki czy samokontrola.

To pod nią leży znacznie starszy, paleolityczny mózg ssaczy, zawiera układ limbiczny i jest miejscem związanym z silnymi emocjami i popędami. Mózg ssaczy związany jest także z pamięcią i uczeniem się oraz poczuciem własnej wartości.

Najgłębiej znajduje się najstarszy i najbardziej prymitywny, tak zwany mózg gadzi, ściśle współpracuje z układem limbicznym w zakresie regulacji wszystkich naszych funkcji podtrzymujących życie.

W wyniku nadmiernego stresu układ limbiczny może stać się nadwrażliwy i może reagować na najdrobniejsze oznaki zagrożenia. Kiedy układ ten uznaje jakiś bodziec za zagrażający, uruchamia alarm i przełącza organizm w tryb ucieczki i walki. Jeśli to nie działa, mózg ucieka się do trybu zamrożenia - na podobieństwo zachowań niektórych zwierząt udających martwe w obliczu zagrożenia.

Dzieje się to tak szybko, gdyż kora przedczołowa nie ma szansy zdecydować, czy rzeczywiście zagrożenie jest realne.

Wyobraźmy sobie, że idąc nocą leśną dróżką widzimy węża. Zanim zdążymy pomyśleć, ciało uskakuje i oblewamy się zimnym potem.

Kiedy jesteś bezpieczny stwierdzasz, że na drodze leży kawałek liny.

Czy zdarzyło Ci się gwałtownie strząsać z siebie „coś” co przypomina pająka?

Mózg gadzi sprawia, że w wyniku stresu tętno i oddech przyspieszają, następuje wzrost ciśnienia krwi w celu dostarczenia glukozy i tlenu do głównych mięśni (płuca, gardło i nos są szeroko otwarte).

Zwiększa się czujność i reaktywność: rozszerzają się źrenice, podnoszą się włoski na skórze (co pozwalało naszym przodkom sprawiać wrażenie większych i groźniejszych), otwierają się gruczoły potowe jako część mechanizmu chłodzenia i uwalniane są endorfiny, aby zwiększyć tolerancję na ból.

Zwężają się niektóre naczynia krwionośne (np. te pod skórą, żeby w razie zranienia podczas walki nie doszło zbyt łatwo do krwotoku), a rozszerzają inne (np. te dostarczające krew do mięśni kończyn, żeby można było szybko uciekać).

W stanie podwyższonego poziomu stresu, wszystkie wymienione wyżej mechanizmy obronne zużywają olbrzymie ilości energii. Dlatego mózg wyłącza wszelkie funkcje które nie są konieczne dla przeżycia w momencie zagrożenia. Należą do nich na przykład układ trawienny, układ odpornościowy czy naprawa i wzrost komórek. Hamowana jest kora nowa.

W trakcie alarmowego działania mózgu gadziego i ssaczego tracimy zdolność pamiętania i uczenia się, gubimy poczucie własnej wartości oraz wszystkie wyższe funkcje, które działają dzięki korze przedczołowej: język, myślenie refleksyjne (w stresie zapominasz języka w buzi), myślenie twórcze, empatię (kiedy walczysz nie musisz kochać całego świata) oraz oczywiście samokontrolę!” - M. Hoffman

Dlaczego dziecko nie słyszy co się do niego mówi❓

Nagły silny stres powoduje kurczenie się mięśni w uchu środkowym, wyciszając częstotliwości charakterystyczne dla głosu ludzkiego i wzmacniając wrażliwość na dźwięki o niskich częstotliwościach.

Dla naszych praprzodków, którzy żyli w lesie miało to sens, gdyż dźwięki o niskiej częstotliwości mogły oznaczać obecność drapieżnika w krzakach. Jednak we współczesnym świecie zestresowane dzieci wydają się być rozkojarzone i nie słyszą nauczycieli czy rodziców.

Dzieci mają problem naprawdę z rozumieniem tego, co się do nich mówi.

Zagubienie dziecka powiększają krzyki i groźby, które zwiększają tylko stres dziecka.

W stanie nadmiernego stresu następuje przełączenie z „mózgu uczącego się” na „mózg walczący o przetrwanie”. Dziecko może „utknąć” w stanie dużego lub zbyt małego pobudzenia na na krótko ale i na miesiące a nawet lata (stres chroniczny). Doświadczając nadmiernego stresu, może napotykać trudności z koncentracją i przetwarzaniem bodźców zewnętrznych i wewnętrznych. Może łatwo się „wyłączać” lub stać się impulsywne czy agresywne.

Dzieci, które chronicznie „odpływają myślami”, czy też te nadaktywne, nie są w jakikolwiek sposób „słabsze”, niegrzeczne ani nie starają się za mało. One po prostu doświadczają nadmiernego stresu.

To bardzo WAŻNE – nie ma głupich dzieci, dzieci niezdolnych czy niegrzecznych! Są tylko dzieci, które mają nadmiernie reaktywne układy limbiczne i czują się zestresowane.

Dzieci nie można zmusić, aby się „uspokoiły”, a grożenie im karą, jeśli tego nie zrobią, zwiększa tylko dodatkowo poziom stresu, którego już i tak doświadczają. Nadmierne lub zbyt małe pobudzenie to nie jest ich wybór. Nie mogą też się „uspokoić”, jeśli nie wiedzą jak.

Aby odzyskać kontrolę nad zachowaniami czy uczuciami, i przywrócić zdolności poznawcze, dziecko musimy wyciszyć i uspokoić mózg gadzi i ssaczy.

Dlatego dzieci na kursach Akademii Nauki uczą się trójstopniowej procedury samoregulacji (dążenia do równowagi). Dzięki niej dziecko odzyskuje spokój i energię do działania.

????Krok pierwszy, to proces, który Rick Hanson, wybitny psycholog nazywa „głaskaniem jaszczurki”, czyli uspokajanie mózgu gadziego. Dzięki temu dziecko ma szansę wyciszyć się i opanować stres.

????Krok drugi, „karmienie lwa”, to zmniejszanie reaktywności mózgu ssaczego. Dziecko odzyskuje poczucie własnej wartości oraz zdolność do zapamiętywania i uczenia się.

????Krok trzeci – „budzenie olbrzyma” to aktywizacja funkcji kory nowej i zdolności językowych, matematycznych, artystycznych oraz społecznych dziecka. - red M. Hoffman

Jeśli chcesz poznać Akademię Nauki

Kampania Społeczna

Akademia Świadomego Rodzica

W ramach naszej akcji przeprowadzamy bezpłatny warsztat psychologiczny dla rodziców dzieci przedszkolnych i szkolnych oraz rodziców młodzieży gimnazjalnej. Naszym głównym celem jest zwiększenie zaangażowania rodziców w szeroko rozumiany proces edukacji swojego dziecka.

Dnia 4 czerwca 2018 o godz. 16:00 w Młodzieżowym Domu Kultury w Trzciance (Sala Teatralna), ul. gen. W. Sikorskiego 23

Dnia 4 czerwca 2018 o godz. 18:30 w Fundacji Edukacji i Rozwoju Centrum Wszechświata, ul. Zamkowa 3

zapraszamy na pierwszy warsztat pt.: Indywidualne wzorce uczenia się.

Każdy z nas ma indywidualny sposób uczenia się – a więc przyswajania informacji, przechowywania ich, przypominania i przekazywania. To tak zwany indywidualny wzorzec myślenia. Poznanie wzorca uczenia się dziecka może być cenną pomocą w spożytkowaniu jego zdolności. Duża część tego, co przywykliśmy nazywać problemami psychologicznymi lub trudnościami w nauce, wyrasta w gruncie rzeczy z tego, że nie rozumiemy, jak funkcjonuje umysł dziecka. Dzieci o różnych wzorcach inaczej myślą, mówią i reagują na otaczający je świat. Każdy wzorzec potrzebuje odmiennych metod uczenia się, m.in. czytania. Dziecko, które ma problem z czytaniem wcale nie musi być dyslektykiem.

Po warsztatach Rodzice:

- będą wiedzieli jaki jest wzorzec uczenia się ich dziecka, - będą wiedzieli jakie sposoby przekazywania wiedzy pomogą ich dziecku w nauce, - dowiedzą się jak formułować komunikaty skierowane do dziecka, by dziecko "słyszało", - poznają swój wzorzec i najlepsze dla siebie samych sposoby na naukę.

Prowadząca warsztaty - Olga Wojciechowska

Jeśli jeszcze nie wiesz, czy Akademia Świadomego Rodzica jest dla Ciebie, być może w podjęciu decyzji pomogą Ci wypowiedzi rodziców i nauczycieli, którzy już uczestniczyli w spotkaniach z nami:

„Nie wiedziałam, że psychologia może być tak ciekawa.”

„Jestem bardzo zadowolona z warsztatów. Podobał mi się sposób prowadzenia, zrozumiale i z humorem”.

„Warsztaty spowodowały, że czuję większą pewność siebie. Nikt nie uczył nas, jak być dobrymi rodzicami dla swoich dzieci. Z radością odkryłam, że wiele rzeczy robię intuicyjnie dobrze i będę teraz bardziej świadoma tego, co się dzieje między mną a dzieckiem”.

„Inaczej patrzę na siebie i swoje dziecko”.

„Ta wiedza bardzo wiele rzeczy zmienia w moim rozumieniu siebie i moich dzieci”.

„Akademia Rodzica jest obowiązkowa, dla każdego świadomego rodzica. Polecam wszystkim swoim znajomym. Rewelacja!”.

Serdecznie zapraszamy!

Zapisz się już dziś!

W razie pytań prosimy dzwonić pod numer 601993400

Ilość miejsc jest ograniczona i o zapisie będzie decydowała kolejność zgłoszeń!

Zespół Fundacji Edukacji i Rozwoju Centrum Wszechświata

ul. Kościuszki 88/21

Czarnków

Tel. 790 799 290

justynacentrumwszechswiata@gmail.com

 

Poglądy przedstawione w niniejszym materiale są wyłącznie poglądami Autora. Materiał został opublikowany przez Autora - zachowana pisownia oryginalna tekstu. Szczegółowe informacje znajdziesz w Regulaminie. Jeśli uważasz, że niniejsza publikacja jest jego naruszeniem lub narusza ona obowiązujące przepisy prosimy o zgłoszenie tego faktu TUTAJ.

red. DDWLKP.pl | źródło: Materiał partnera

Komentarze