Sztuka układania towaru na półkach

26.08.2018

 

Masz zdjęcia lub film do tego artykułu?   Wyślij je do nas!

#biznes   #finanse   #sklep   #regały   #towar   #zakupy   

Czy jako przeciętny klient supermarketu zdajesz sobie sprawę, że towary, które wybierasz ze sklepowych półek, nie zostały na nich ułożone przypadkowo?

 

Okazuje się, że większość obiektów handlowych wdraża strategię merchandisingu, która właśnie traktuje o odpowiedniej ekspozycji towaru. Sprawdź, jakie chwyty stosują sprzedawcy, by do Twojego koszyka lądowały produkty, które dla Ciebie niekoniecznie są pierwszej potrzeby.

Strefa wejścia

Każdy właściciel sklepu musi wiedzieć, że najważniejsze jest pierwsze wrażenie. Jeśli na samym wejściu potencjalnego klienta nie zachwyci oferowany asortyment, zapewne szybko z niego wyjdzie i nie dojdzie z koszykiem do kasy. To właśnie strefa wejścia ma go zachęcić do realizacji zakupów i to niekoniecznie produktów, po które do sklepu w ogóle przyszedł. To właśnie dlatego na samym początku regały sklepowe załadowane są produktami w ofercie specjalnej. Najczęściej to te, które są w promocji, czyli w niższej cenie. Bardzo często tuż przy wejściu układa się także produkty sezonowe albo takie, na które akurat teraz jest popyt. Przykładem mogą być artykuły szkolne tuż przed rozpoczęciem roku szkolnego albo kwiaty ogrodowe na wiosnę.

Główne ścieżki w sklepie

Należy kierować klienta w odpowiednie miejsca w sklepie. Chodzi przecież o to, by przeszedł cały obiekt i zobaczył całą ofertę. To dlatego produkty pierwszej potrzeby układane są na samym końcu, a tuż przy głównych przejściach produkty, które muszą się sprzedać.

Ciekawostką jest fakt, że regały sklepowe w centralnych punktach sklepów muszą być obłożone produktami atrakcyjnymi dla klienta, ale niekoniecznie tymi, po które przyszedł. Warto działać zgodnie z zasadą, która mówi o wykładaniu na najwyższe półki produkty najdroższe, a na najniższe te najtańsze. Na wysokości wzroku potencjalnego odbiorcy są zaś eksponowane produkty, które są nabywane najczęściej.

Regały sklepowe i ich poszczególne strefy

Pamiętajmy, że merchandising mówi też o porządku w sklepie. To dlatego należy wydzielać strefy z poszczególnymi kategoriami. Nikogo nie dziwi już więc, że kosmetyki nie znajdują się tuż obok pieczywa, a na tej samej półce nie znajdziemy zabawek i towaru garmażeryjnego.

Znaczenie ma też sam wygląd ekspozycji. Regały sklepowe muszą być optymalnie wygodne. Nie za wysokie, by klient swobodnie mógł sięgnąć po towar z najwyższej półki i nie za wąskie, by towary mogły być rozmieszczone w odpowiedniej ilości. Nikt nie lubi braków w sklepie, ale też za dużego wyboru produktów tej samej kategorii.

Strefa kas

Warto zaznaczyć, że klient nawet wtedy, gdy ma już pełny koszyk, jest w stanie dobrać kilka wartościowych produktów. Sprzedawcy liczą na to nawet w strefie kas, które przecież są finalną częścią sklepów. To właśnie dlatego przy samych kasach znajdziemy jeszcze produkty z rabatami, słodycze, napoje i inne produkty nie pierwszej potrzeby. Są zwykle niedrogie i to dlatego klient chętnie po nie sięga. Stojąc w kolejce, nieświadomie zerka na taką ofertę i sięga po kolejne drobiazgi. Dla właściciela sklepu to dodatkowe kilka, kilkanaście złotych zysku.

 

Artykuł przygotowany w oparciu o stronę internetową WIST, producenta regałów sklepowych.

 

To może Cię także zainteresować:
Czy roboty zastąpią pracowników biurowych?
Pozew w prawie pracy
Jak tanio założyć sklep internetowy?

 

Poglądy przedstawione w niniejszym materiale są wyłącznie poglądami Autora. Materiał został opublikowany przez Autora - zachowana pisownia oryginalna tekstu. Szczegółowe informacje znajdziesz w Regulaminie. Jeśli uważasz, że niniejsza publikacja jest jego naruszeniem lub narusza ona obowiązujące przepisy prosimy o zgłoszenie tego faktu TUTAJ.

red. DDWLKP.pl | źródło: materiał partnera

Komentarze