Sytuacje konfliktowe w pracy - jak ich unikać?

03.06.2018

 

Masz zdjęcia lub film do tego artykułu?   Wyślij je do nas!

#biznes   #finanse   #praca   #pracownik   #konflikt   

Sytuacje konfliktowe zdarzają się w każdym miejscu, w którym człowiek ma do czynienia z drugim człowiekiem. Może to być rodzina, szkoła czy miejsce pracy. Jak pokazuje doświadczenie, konflikty wydają się być rzeczą nieuniknioną, bowiem ludzie różnią się między sobą systemami wartości, oczekiwaniami czy sposobem bycia. Ważne jednak, aby w porę diagnozować sytuacje potencjalnie konfliktowe i umiejętnie je rozwiązywać, zanim zaczną stanowić poważny problem. Co ciekawe, konflikty w miejscu pracy mogą także przynosić pewne korzyści.

 

Skąd się biorą konflikty w miejscu pracy?

Konflikty wybuchające w miejscu pracy mogą mieć bardzo różnorodną specyfikę. Z jednej strony, mogą one wynikać z deficytów komunikacyjnych poszczególnych pracowników. Umiejętności interpersonalne stanowią bardzo ważny filar dobrej współpracy w zespole i powinno się o nie dbać w sposób szczególny. Inną przyczyną nieporozumień mogą być kwestie osobowości. Co ciekawe, konflikty mogą powstawać zarówno ze względu na zbieżność jak i rozbieżność charakterów. Doskonałym przykładem obrazującym to zjawisko będzie sytuacja, w której dwóch pracowników będzie nieustannie rywalizować między sobą o przywództwo w grupie. Jeden i drugi posiadają wspólną cechę charakteru - wysoki poziom ambicji zawodowych i chęć dominacji - która powoduje sytuację konfliktową.

 

Jakie konsekwencje mogą mieć konflikty w pracy?

Sytuacje konfliktowe powtarzające się z dużą regularnością mogą mieć bardzo negatywny wpływ na ogólną atmosferę pracy w całej firmie. Warto zauważyć w tym miejscu pewną ciekawostkę - negatywne emocje w takim przypadku będą udziałem nie tylko osób biorących bezpośredni udział w sytuacji konfliktowej, ale udzielą się także pozostałym pracownikom. Nikt przecież nie lubi pracować w warunkach, w których czuć w powietrzu przysłowiową zawieszoną siekierę. Rzadko bo rzadko, jednak zdarzają się sytuacje, w których konflikty mogą mieć pozytywny skutek. Jeżeli będą odpowiedni zarządzane, wówczas można z nich wyciągnąć wartość dodaną, w postaci kreatywnych rozwiązań i wzorców, które w przyszłości będą zapobiegać powtórnym konfliktom. Jednak aby umieć wypracowywać takie rozwiązania należy posiąść wiedzę z zakresu zarządzania sytuacjami konfliktowymi w miejscu pracy.

 

Jak unikać konfliktów w pracy?

Może to się wydawać bardzo trudną sztuką, jednak dzięki odpowiednim staraniom, nawet jeżeli nie uda się zupełnie wyeliminować konfliktów w pracy, to z pewnością można będzie znacznie ograniczyć ich ilość. Właściciele firm i przedsiębiorstw powinni rozważyć wysłanie swoich pracowników na szkolenia z zakresu zarządzania sytuacjami konfliktowymi. Szkolenia takie obowiązkowe powinny być dla kadry zarządzającej jednak im więcej pracowników weźmie w nich udział, tym lepiej. Podczas dwudniowego szkolenia można nabyć takie umiejętności jak na przykład przewidywanie sytuacji potencjalnie konfliktowych czy ich umiejętne rozwiązywanie. Kwestią godną polecenia są także szkolenia podnoszące kompetencje komunikacyjne, dzięki czemu również można zniwelować konflikty w pracy.

 

Artykuł powstał we współpracy z Leadership Center

 

 

To może Cię także zainteresować:
Biznes rodzinny w obliczu śmierci właściciela
Jak rozreklamować małą firmę w internecie?
Zakupy na odległość - prawa konsumenta

 

Poglądy przedstawione w niniejszym materiale są wyłącznie poglądami Autora. Materiał został opublikowany przez Autora - zachowana pisownia oryginalna tekstu. Szczegółowe informacje znajdziesz w Regulaminie. Jeśli uważasz, że niniejsza publikacja jest jego naruszeniem lub narusza ona obowiązujące przepisy prosimy o zgłoszenie tego faktu TUTAJ.

red. DDWLKP.pl | źródło: materiał partnera

Komentarze